سوختگی فرش و روشهای ترمیم آن با کارگاه رفوگری فرش تهران
فرش، این گنجینهی ایرانی که قرنهاست در خانههایمان جایگاه ویژهای دارد، نه تنها پوشش زیبایی برای کف خانه است، بلکه بخشی از هویت و هنر ملی ما نیز محسوب میشود. با این حال، گاهی اتفاقاتی رخ میدهد که زیبایی فرشها را تهدید میکند؛ یکی از این مشکلات رایج، سوختگی فرش است. چه فرش دستباف ابریشمی تبریز باشد، چه فرش ماشینی محتشم، زمرد یا مدرن، سوختگی میتواند جلوه و ارزش فرش را کاهش دهد.
خبر خوب این است که با کمک کارگاه رفوگری فرش تهران میتوان سوختگی فرش دستباف، سوختگی فرش ماشینی و حتی سوختگی فرش ابریشمی یا مدرن را به شکل حرفهای ترمیم کرد.
چرا فرشها سوخته میشوند؟
افتادن اشیاء داغ مانند زغال، سیگار یا شمع روی فرش.
تماس مستقیم فرش با وسایل حرارتی مثل بخاری، شومینه یا اتو.
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید، که باعث حساس شدن فرش و آسیب به رنگ و الیاف میشود.
در این میان، فرشهای ابریشمی حساستر هستند و سوختگی در آنها سریعتر رخ میدهد، در حالی که فرشهای ماشینی مدرن و ایرانی مقاومت نسبی دارند، اما باز هم نیازمند رفوگری تخصصی هستند.
انواع فرش و حساسیت آنها نسبت به سوختگی
فرش دستباف
سوختگی فرش دستباف ابریشمی، کاشان و تبریز به دلیل ظرافت الیاف نیاز به ترمیم حرفهای دارد.
بازسازی رنگ فرش دستباف و ترمیم بافت سوخته در این نوع فرشها از اهمیت بالایی برخوردار است.
فرش ماشینی و مدرن
سوختگی فرش ماشینی محتشم، زمرد و فرشهای مدرن معمولاً سطحی است، اما باز هم باید با رفوگری حرفهای ترمیم شود.
ترمیم لبه و حاشیه و بازسازی الیاف از نکات مهم برای حفظ زیبایی فرشهای مدرن و ماشینی است.
فرش ابریشمی
فرش ابریشمی ایرانی و خارجی حساسترین نوع فرش نسبت به حرارت و سوختگی است.
رفوگری فرش ابریشمی شامل ترمیم تار و پود، بازسازی رنگ و حفظ جلوه طبیعی فرش است.
روشهای ترمیم سوختگی فرش
در کارگاه رفوگری فرش تهران، ترمیم سوختگی فرش با مراحل دقیق انجام میشود:
بررسی میزان آسیب و عمق سوختگی.
بازسازی تار و پود فرش برای حفظ استحکام، مخصوصاً در فرش دستباف و ابریشمی.
ترمیم رنگ فرش برای بازگرداندن جلوه طبیعی، حتی در فرشهای ماشینی و مدرن.
بازسازی بافت بخش سوخته به شکلی که هیچ تفاوتی با قسمت سالم دیده نشود.
ترمیم لبه و حاشیه فرش، مخصوصاً در فرشهای دستباف و مدرن که آسیبپذیری بالایی دارند.
خدمات کارگاه رفوگری فرش تهران
ترمیم سوختگی فرش دستباف و ابریشمی: بازسازی تار و پود، ترمیم رنگ و بافت.
ترمیم سوختگی فرش ماشینی و مدرن: رفع آسیب الیاف و بازسازی بافت و رنگ.
لکهبرداری و تمیزکاری تخصصی: رفع لکههای سوختگی کوچک و سطحی.
بازسازی فرشهای قدیمی و ارزشمند: حفظ جلوه و ارزش فرشهای دستباف.
ترمیم لبه و حاشیه: جلوگیری از گسترش آسیب به دیگر قسمتهای فرش.
تجربه مشتریان
خانم مینا از تهران فرش ابریشمی تبریز خود را که به دلیل زغال سوخته بود، برای رفوگری آورد. پس از ترمیم، نه تنها سوختگی کاملاً محو شد، بلکه رنگها و الیاف فرش دوباره زنده شدند.
آقای رضایی از کرج فرش ماشینی محتشم خود را با سوختگی ناشی از اتو به ما سپرد. پس از ترمیم، تفاوتی بین بخش ترمیم شده و سالم دیده نمیشد.
نکات پیشگیری از سوختگی
دور نگه داشتن فرش از وسایل حرارتی مثل بخاری، شومینه و اتو.
استفاده از محافظ حرارتی زیر وسایل داغ.
پاک کردن سریع لکههای داغ و جلوگیری از افتادن اشیاء داغ روی فرش.
محافظت از فرشهای ابریشمی و مدرن در برابر نور مستقیم خورشید.
تمیزکاری منظم برای حفظ رنگ و الیاف فرش.
جمعبندی و تماس
سوختگی فرش، چه در فرش دستباف ابریشمی باشد، چه در فرش ماشینی محتشم، زمرد یا مدرن، قابل ترمیم است. کارگاه رفوگری فرش تهران با سالها تجربه، خدمات ترمیم و بازسازی فرش را به صورت حرفهای ارائه میدهد:
بازسازی تار و پود
ترمیم رنگ و بازگرداندن جلوه طبیعی
ترمیم لبه و حاشیه فرش
بازسازی فرش قدیمی و سوخته
📞 برای ترمیم فوری فرشهای سوخته خود، با کارگاه رفوگری فرش تهران تماس بگیرید: ۰۲۱۲۲۹۱۵۵۴۹
برای تشخیص پوسیدگی فرش یا رفو شدگی باید به پشت فرش نگاه کنید اگر به قسمت هایی که بافت ناجور یا خشک دارد برخوردید فرش را تا بزنید تا از پوسیدگی فرش مطمئن شوید اگر فرش را تا کردید و صدای خشک و شکستگی داد متاسفانه ان فرش پوسیده است،.
اگر دقت کنید زمانی که پرسنل قالی شویی برای بردن فرش می آیند ابتدا به پشت فرش نگاه میکنند و با روی ناخن روی پشت فرش می کشند در صورتی که فرش صدای شکستگی دهد متوجه پوسیدگی فرش شما می شوند و در رسید شما ثبت میکنند زیرا ممکن است در داخل دستگاه های قالی شویی الیاف فرش از هم گسسته شود و فرش اسیب ببیند.
کارگاه رفوگری تهران عضو رسمی اتحادیه قالیشویان تهران با بیش از یک دهه سابقه کار در زمینه خدمات رفوگری فرشهای دستبافت نفیس و ماشینی و با بهره گیری از کادر مجرب رفوگری تضمینی فرش مشتریان عزیز را به انجام رسانده
به نوارهایی که در دو طرف طولی فرش از ابتدا یا انتها
قرار دارند شیرازه یا کنارپیچ فرش گفته میشود. این بخش از فرش در بافتههای جدید معمولاً لولهای شکل
و کاملاً مدور است، اما در فرشهای قدیمی به ویژه
فرشهای عشایری و روستایی ایران، به شکل نواری به عرض ۲ الی ۴ سانتیمتر بوده است. شیرازههای فرش
همچون یک قاب، فرش را احاطه کرده و علاوه بر زیبایی آن باعث استقامت لبههای طرفین فرش در مقابل ساییدگی
و همچنین مقاومت فرش در مقابل ورود آب یا مایعات جاری میگردد. بررسی بسیاری از قالیچهها و دستبافتههای قدیمی نشان میدهد که بافندگان برای
محافظت بیشتر فرش، به جای الیاف پشم از موی بز برای شیرازه استفاده میکردهاند. زیرا موی بز مقاومترین الیاف
حیوانی است که رطوبت از آن عبور نمیکند و همچنین
حشراتی از جمله بید که الیاف فرش را به سهولت میجوند، نمیتوانند آنها را جویده و به داخل فرش نفوذ نمایند.
شیرازه در گوشه های طولی فرش قرار دارد . شیرازه را به منظور حفاظت از پارگی کنارهای فرش استفاده میکنند . بهترین گزینه جهت محافظت از را میتوان استفاده از
شیرازه های چرم نام برد . که بیشترین کیفیت نصبت به دیگر نوع رقبای نوع خودشون دارند . شیرازه ها رو باید
همیشه به سه نوع و باید به شیوه زیر ترمیم گردد. در کل ۳ نوع شیرازه در قالی وجود دارد که به شرح ذیل نامیده می شوند.
کارگاه رفوگری تهران عضو رسمی
اتحادیه قالیشویان تهران با بیش از یک
دهه سابقه کار در زمینه خدمات رفوگری
فرشهای دستبافت نفیس و ماشینی و با
بهره گیری از کادر مجرب رفوگری
تضمینی فرش مشتریان عزیز را به انجام رسانده
مشاوره و کارشناسی
۰۹۱۹۷۱۵۹۳۸۹
۰۹۱۹۱۴۳۵۲۰۰
ای تلگرام
@rofogariii
@rofogarii
کارگاه رفوگری تهران
۱٫ شیرازه متصل
۲٫ شیرازه دوزی منفصل
۳٫ شیرازه دوزی حصیری
وسایل مورد نیاز جهت شیرازه دوزی :
۱٫ خامه متناسب ازلحاظ رنگ با قالی
۲٫ سوزن
۳٫ نخ چرم دوزی
اگر درهنگام بافت فرش، شیرازه بپیچد و یا انتهای پودها
در هر رج داخل آن باشد . اگر در اثر ساییدگی و یا هر عاملی این شیرازه از بین رفته باشد، آن بخش را باید برید
. چنانچه قسمت ساده بافی آن پهن باشد به صورت زیر عمل خواهند کرد : در ابتدا باید قالی را روی زمین پهن
کرده سپس در قسمت کنار قالی در جهت عکس خواب فرش
پرز دو رج در طول فرش از قسمت ساده بافی قالی را با قیچی جدا میکنیم سپس از ته کوتاه می کنیم .بعد از انجام این عمل قالی را از پشت بر روی زمین پهن کرده و سوزن
شیرازه را با نخی که با خامه قالی را که باید از لحاظ جنس و نمره متناسب باشد.انتخاب کنیم و داخل سوراخ سوزن
کنیم . بدون آن که سر خامه را گره بزنیم . نخ چرم دوزی را کنار قسمت لبه قالی یعنی جایی که می خواهند شیرازه بدوزند قرار می دهند. سوزن را از پشت داخل قالی می
کنند و حالت فرو کردن سوزن باید به صورت مایل باشد؛ به طوری که سوزن داخل پرز قالی نشود و موقع فرو کردن
سوزن در داخل قالی باید دو رج قبل از لبه و از اولین رج قالی نزدیک ریشه در داخل قالی فرو کرده و پس از خروج
، دوباره سوزن را داخل رج دوم می کنند (چه در عرض و چه در طول). باید دقت شود که بین خامه ها فاصله نباشد و همیشه سوزن از یک ردیف داخل شود. این کار تا انتها
انجام می شود و در انتها نخ اضافی را داخل شیرازه می پیچند تا بیرون نماند. سر نخ خامه را نیز می توان در زیر این حالت حرکت دورانی پنهان کرد. استفاده از نخ چرم
دوزی در هنگام دوخت قالی به صورت شیرازه متصل، برای جلوگیری از کسی ماندن یا جمع شدگی در شیرازه می باشد. البته پس از پایان بافت شیرازه، می توان نخ چرم
دوخته شده را درآورد.سایر شیوه های تهیه شیرازه متصل: برای شیرازه متصل می توان قالی را به پشت روی زمین
پهن کرد و دو میخ با فاصله طول قالی در کنار لبه ها در دو طرف قالی تهبیه کرد و بعد نخ چله مناسب با رجشمار قالی
را به آن متصل کرده و هنگام دوخت شیرازه توسط خامه می توان قالی را به دور نخ چله حرکت داد.
ترمیم قسمتی از شیرازه قالی : اگر قسمتهایی از شیرازه قالی آسیب دیده ولی در کل شیرازه سالم باشد، فقط به
ترمیم همان قسمتهای آسیب دیده می پردازند. وسایل مورد نیاز مانند شیرازه متصل عبارتند از: در بعضی موراد نخ
چله مناسب، نخ چله شیرازه. قالی را از پشت بر روی زمین پهن می کنند. اگر تارهای شیرازه نیز آسیب دیده باشد، ابتدا به ترمیم آن می پردازند.
شیوه ترمیم شیرازه دوزی قسمتی از آسیب دیدگی چله شیرازه: ابتدا سوزن را با نخ چله متناسب با نخ شیرازه، همراه نمود و سوزن را از یکی از دو طرف قسمت آسیب
دیده – یک مقدار بالاتر – در درون شیرازه وارد کرده و از
سر دیگر شیرازه که آسیب دیده خارج می کنند. سپس این کار را دوباره انجام می دهند. تعداد تارهایی که کشیده می
شوند باید برابر تعداد تارهای شیرازه باشد. پس از تارکشی، نخ شیرازه را در سوزن شیرازه داخل کرده و سوزن را در شیرازه های کناری وارد می کنند تا سر نخ آن
محو شود. از آن نقطه وارد اولین رج لبه قالی شده و شیرازه دوزی را ادامه می دهند. هنگامی که این عمل تا محل پارگی به اتمام رسید، دوباره سوزن را وارد شیرازه کناری می کنند تا سر آن محو شود و با قیچی سر نخ شیرازه را بریده و چنانچه زرده باشد، با سر درفش داخل شیرازه می کنند. اگر شیرازه داخل قالی بسیار نفیس و با ارزش از بین رفته باشد جاهای آسیب دیده باید فقط به صورت آنچه که دربالا گفته شد تعمیر شود. در بعضی موارد، در قسمت شیرازه قالی، خامه از بین رفته است و قالیباف در هنگام بافت به طور کامل چله ها را با خامه نپوشانده است. در چنین مواردی، در بازار غالباً با کمک ماژیک یا جوهری که به نام نیش قلم معروف است، روی آن را رنگ می زنند. البته رنگ جوهر یا ماژیک باید متناسب با رنگ خامه شیرازه باشد.
شیرازه فرش
۲٫ شیرازه دوزی منفصل
چنانچه در قالی قسمت ساده باف آن کم باشد و یا اصلاً نداشته باشد و یا مانند قالی های تبریز، شیراز باشد، پس از پایین آوردن قالی از دار، آنرا با استفاده از روش شیرازه منفصل، شیرازه پیچی می کنند. این نوع شیرازه در بازار به صورت متری برای فروش وجود دارد. چنانچه بخواهیم خود آنرا تهیه کنیم باید به صورتی که شرح داده می شود عمل کرد: نخست چند لا چله را متناسب با چله قالی و با طول کمی بیشتر از طول فرش انتخاب می کنند و خامه ای را که از لحاظ رنگ، جنس و ضخامت متناسب با خامه زیمنه قالی باشد تهیه کرده و به صورت دو لا به دور این ۳ یا ۴ لا نخ چله قالی به صورت دورانی می پیچند. لازم به یادآوری است، بعد از هر ۱۰ سانتیمتر پیچیدن، خامه را با کمک سون در داخل خامه پیچیده شده داخل کرده و آن را گم یا محو می کنند؛ دوباره خامه همرنگ خامه قبلی را برداشته و پیچیدن خامه به دور چله را ادامه می دهند. جهت اتصال شیرازه منفصل در این روش قالی را بر روی زمین پهن می کنند، کناره قالی را باقیچی تمیز و صاف نموده، شیرازه را در کناره قالی قرار می دهند. سپس با سوزنی که با نخ متناسب با رجشمار قالی انتخاب و آماده شده است (به شیوه ای که در قسمت انتخاب نخ خواهیم گفت) همراه می کنند و سر آن را گره زده و شیرازه را به قالی می دوزند. روش دوخت زدن به این صورت است که شیرازه پیچیده شده را کنار قالی قرار می دهند، سوزن را در داخل اولین رج بشیرازه دوزید از گلیم باف و ۵ یا ۶ رج قبل از لبه به داخل فرو می کنند و سپس سوزن را در امتداد پود حرکت داده و آن را داخل شیرازه قالی می کنند. پس از آن، سوزن را خارج کرده و دوباره از همان محلی که از شیرازه خارج شده بود، مجدداً از نوع وارد شیرازه می کنند. یا اینکه سوزنی را به صورت مایل در داخل شیرازه حرکت داده و در داخل رج دوم از گلیم قالی می کنند و سوزن را ۷ یا ۸ رج از لبه قالی حرکت داده و سپس از آنجا خارج می سازند. لازم به یادآوری است که، وارد و خارج نمودن سوزن همیشه نباید در هر رج از یک رج مشخص قالی باشد، بلکه هر دفعه یک یا دو رج پایین تر و یا بالاتر دوخت انجام می دهند.
۳٫ شیرازه دوزی حصیری
بیشتر قالیهای روستایی و عشایری، به ویژه قالیهای قشقایی در شیرازه بافی، از شیرازه حصیری استفاده می کنند. بهتر است، در این نوع شیرازه، نخست شیرازه را به طور جداگانه تهیه کرده و سپس مانند روش شیرازه منفصل آن را دوخت می زنند . روش کاربه این صورت است که ابتدا ۴ عدد میخ را به صورت دو به دو، با فاصله ای به طول شیرازه قالی – البته کمی بیشتر – برروی زمین نصب می کنند، سپس خامه پشمی را در سوزن شیرازه داخل نموده و خامه را به صورت دو لا کنار هم قرار می دهند. میخهای رو به روی هم را با نخ چله متناسب با شیرازه قالی، که غالباً پشمی است، به صورت رفت و برگشت رو به روی میخها حرکت می دهند. به صورتی که روی هر دو میخ رو به روی هم، یک نخ چله به صورت رفت و برگشت به دور هر میخ، خامه را گره زده و دوباره روی دو میخ کناری تر بعد ازهر رفت و برگشت انتهای چله را گره می زنند. سپس سوزن نخ شده با خامه را به صورت دو تار از زیر و دو تار از رو عبور می دهند و دفعه بعد تاری که از روی خامه رد شده است، خامه را از زیر آن رد می کنند و از روی تار که بار اول خامه از زیر آن رد شده بود، این بار خامه را از روی آن رد می کنند. آنگاه ابتدای خامه را در زیر خود خامه پنهان می سازد تا مشخص نباشد. در صورتی که شیرازه فرش معیوب باشد، ولی تارهای شیرازه سالم و بدون عیب است، خامه های پیچیده شده به دور تارها باید با نوک قیچی بریده و از شیرازه جدا شود و از نو خامه هم رنگ متن فرش به صورت دورانی شیرازه دوزی شود.
کارگاه رفوگری تهران عضو رسمی اتحادیه قالیشویان تهران با بیش از یک دهه سابقه کار در زمینه خدمات رفوگری فرشهای دستبافت نفیس و ماشینی و با بهره گیری از کادر مجرب رفوگری تضمینی فرش مشتریان عزیز را به انجام رسانده